Double Dutch Flight


Double Dutch Flight is de "dual" uitvoering van  Zlin aerobatics. Gevlogen wordt er door Hanno Wesdorp en Victor Telkamp.
Double Dutch is ook gestart in 1995 met het geven van displays en heeft destijds ook een engelse Display Authorisation gehaald.
Tot en met 1998 werd er gevlogen met de Zlin en een DHC-1 Chipmunk. De Chipmunk is echter verkocht en vanaf 2004 wordt er met een AT-6a Texan en de Zlin gevlogen.

Beschrijving van de display:

Een nagebootst luchtgevecht zoals dat vroeger door vliegtuigen met zuigermotoren gevlogen werd. De manouvres die de vliegtuigen maken zijn bedoeld om in een gunstige positie achter het andere vliegtuig te komen.
 

Display figuren:

Er wordt gestart in formatie waarna op een gegeven moment de zlin met een halve cuban 8 zich afsplitst. Hierna maken beide vliegtuigen een stallturn om elkaar daarna  head-on tegen te komen waarna de dogfight begint.
 

Gevlogen manouvres zullen o.a. zijn: split S; loop; barrel-roll; hoge bocht/stall turn; Sissors en high speed yoyo's; alsmede een inverted pass van de zlin met de chipmunck in formatie waarna de diplay afgesloten wordt met enkele battle-formation mock-attacks op het vliegveld.
 
 
 

vliegtuig informatie:

De Zlin 526 is een zg. klassieke zlin. De laatste uit een rij "treners" welke kort na de tweede wereld oorlog ontwikkeld zijn in Tsjechoslowakije als basis trainer voor de luchtmacht aldaar.
Alle "treners" waren full aerobatic en zijn constant verder ontwikkeld qua motorvermogen en prestaties.
Gedurende de jaren 60 werd de zlin ook gebruikt voor internationale wedstrijd aerobatics waarbij dikwijls topposities gescoord werden met zlins. Deze 526 is ook uit die tijd.
Dit vliegtuig vliegt in het kleurenschema van de Yugoslavische luchtmacht van voor de burgeroorlog alwaar dit vliegtuig toen dienst deed als opleidings vliegtuig.
De motor van deze Zlin is een 6 cyl. Avia met 180 pk van Tsjechisch fabrikaat met hangende cylinders en brandstof injectie in de inlaat.

De westerse tegenhanger was de Engelse Chipmunk DHC-1, welke enkele jaren later ontwikkeld is.
Deze is ook ontworpen vlak na de tweede wereld oorlog als militaire trainer met aerobatic capaciteiten. De motor van de chipmunk is een 4 cyl Ghipsy inverted inline motor van 145 PK.
De chipmunk heeft tot in de jaren 70 bij de engelse luchtmacht dienst gedaan als elementaire trainer.

De AT-6a Texan, waarmee vanaf seizoen 2004, gevlogen mee gaat worden is ontwikkeld in de USA door North American als geavanceerde trainer voor toekomstige militaire vliegers.
De AT-6 heeft een 550 PK stermotor met intrekbaar landingsgestel. De britse uitvoering staat bekend onder de naam: Harvard.


Email: vtelkamp@xs4all.nl
Copyright © VHT